تشریفات ترحیم مشهد

برگزاری مراسم ترحیم در مشهد

تشریفات ترحیم مشهد

برگزاری مراسم ترحیم در مشهد

خدمات ترحیم گروه تشریفات بهشت جهت برگزاری مراسم ختم به سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند :

( مراسم تشییع و خاکسپاری بر سر مزار متوفی )

( برگزاری مراسم ترحیم و ختم در مساجد )

( خدمات مجالس ترحیم در منزل و رستوران )

  • ۰
  • ۰

تشریفات مجالس ترحیم مشهد

برگزاری مراسم ترحیم و ختم عزیزانتان را به گروه تشریفات بهشت مشهد بسپارید. تماس : 38331044 و 09155156802

تشریفات بهشت مشهد , بهترین گروه تشریفات مجالس ترحیم مشهد و مطمئن ترین برگزارکننده مراسم ختم در این شهر محسوب می شود. برگزاری مراسم ترحیم عزیزانتان را به ما بسپارید. شما می توانید با استفاده از خدمات ما در کنترل هزینه مراسم ختم در مشهدموفق باشید.

تشریفات یعنی چه ؟

یعنی انجام و رعایت یک سری اصول و قواعد از پیش تعیین شده در هنگام مواجهه با مهمان.  این اصول شامل مواردی چون نوع پوشش مهمانداران , اصلاح سر و صورت , بهداشت فردی , طرز ایستادن و راه رفتن در مراسم , نحوه پذیرایی از مهمان و در نهایت احترام به مهمانان می باشد.

تشریفات در مجالس ترحیم می تواند شامل موارد زیر باشد : 

1 - فردی که عزیزی را از دست داده جهت گرفتن مشاوره و عقد قرارداد به محل دفتر شما آمده و از همین جاست که تشریفات آغاز می گردد. می توان با حسن خلق و ابراز همدردی باعث ایجاد حسی خوب در وی شوید و سپس به پذیرایی از وی پرداخته و در نهایت طبق سلیقه و علاقه های مشتری قراردادش را تنظیم نمایید.

2 - پس از عقد قرارداد تمام ملزومات ، جهت برگزاری مراسم ختم متوفی  توسط مسئول خرید شرکت , خریداری شده و به محل برگزاری مراسم ارسال می گردد.

3 - خدمه و پرسنل پذیرایی از روز قبل شروع مراسم توسط سرپرست هماهنگ شده اند . این پرسنل باید یک ساعت پیش از آغاز مجلس یا مراسم در مسجد حاضر شده و اولین کاری که انجام می دهند این است که لباس فرم خود را بر تن نمایند.

4 - میز و صندلی های مسجد باید با نظم و در ردیف خود چیده شده و اگر گرد وخاک روی آنها وجود دارد نظافت آنها صورت پذیرد. باید دقت شود که تمام صندلی ها در کنار هم و بدون فاصله از یکدیگر قرار بگیرند.

5 - خادم مسجد نیز در نظافت مسجد وظایف خود را انجام می دهد به عنوان مثال نظافت فرش ها و یا شستشوی ظروف و یا استکان ها...

6 - روی هر میز یک عدد قندان قرار داده شود باید دقت شود قندان ها تمیز بوده و مکان چیدن آنها روی میزهای مختلف یکسان باشد. تمام قندان ها باید به یک میزان پر شوند و سرخالی نباشند.

7 - مهمانداران و پرسنل تشریفات باید ملزومات مراسم ختم را بین دو  قسمت آقایان و بانوان تقسیم نمایند. این ملزومات می تواند شامل اقلام پذیرایی چون حلوا , خرما , شیرینی , آب معدنی ، چای ، قند ، لیوان یکبار مصرف و لوازم میز ترحیم باشد.

8 - میوه ها باید در آبدارخانه مسجد شستشو و پالش شوند البته میوه هایی مانند موز ، پرتقال و نارنگی احتیاجی به شستن ندارد و باید با دستمال نم دار تمیز گردد.

9 - روی هر میز دو عدد پیش دستی و چاقو قرار داده می شود ضمن اینکه پرسنل باید از تمیز بودن این موارد اطمینان کامل حاصل نمایند.

10 - در هر ظرف یک عدد دستمال کاغذی و روی آن میوه ها جای داده می شود. تمام ظروف با نظم و کاملا شبیه به هم روی میزها چیده شده , موقیعیت قرارگیری میوه ها در ظروف باید یکسان باشد مثلا اگر موز سمت راست ظرف قرار بگیرد در کلیه ظروف باید به همین شکل عمل گردد.

11 - اگر در میوه های انتخاب شده صاحبان مراسم , خیار وجود داشته باشد باید روی میزها از نمکدان استفاده گردد یعنی روی هر میز یک عدد نمکدان جای داده شود.

12 - یک نفر از پرسنل باید به چیدمان میز ترحیم یپردازد و حلوا , خرما و شیرینی ترحیم را روی این میز قرار دهد و با انجام گل آرایی و شمع آرایی به زیباتر شدن این میز کمک نماید. البته این میز بیشتر در قسمت بانوان طراحی و اجرا می شود.

13 - وقتی صاحبان مراسم در مسجد حاضر شدند سرپرست تشریفات باید خودش را به آنها معرفی کرده و ضمن عرض تسلیت , توضیحی مختصر از اعمال انجام شده برای آنها ارائه نماید تا کمی از دغدغه آنها کاسته شود.

14 - پس از سرپرست , نوبت به مداح مراسم ترحیم می رسد ،  وی باید از صاحبان عزا به اخذ بیوگرافی متوفی و بازماندگانش بپردازد و اگر نکته یا مطلب خاصی که نیاز است از زبان بازماندگان اعلام شود را در مراسم بازگو نماید.

15 - معمولا دقایقی پیش از مراسم ،  اقوام و دوستان , تاج گل و سبد گل به مسجد ارسال می نمایند که پرسنل باید با نهایت احترام و رعایت سلیقه و نظم به چیدمان آنها در ورودی های مسجد بپردازد و از سبد گل ها در تزیین میز ختم استفاده نماید.

16 - در هر مجلس ترحیم اقلام پذیرایی مختلفی وجود دارد که هر پرسنل مسئول تعارف یکی از آنها به میهمانان حاضر می باشد معمولا چهار نفر باید در کنار میز و به صورت منظم بایستند که یک نفر مسئول تقدیم قرآن و یک نفر تعارف خرما و به همین ترتیب حلوا و شیرینی هستند.

17 - دو نفر از پرسنل باید در محل آبدارخانه مستقر شوند که یکی وظیفه تعارف چای و دیگری مسئولیت شارژ را بر عهده دارد.

18 - مسئولیت های شارژر این است که ظروف استفاده شده را با ظروف تمیز یا استکان های خالی روی میزها را جمع آوری و جهت شستشو  تحویل آبدارخانه بدهد.

19 - پرسنل باید در بازه های زمانی مشخص کاملا با رعایت احترام از صاحبان مراسم نیز پذیرایی نمایند.

20 - کلیه پرسنل باید با رعایت  طرز صحیح ایستادن خود , نحوه پذیرایی از میهمان و خوش رویی و تمرکز کافی به بهتر برگزارشدن مراسم کمک نمایند.

21 - سرپرست تشریفات از ابتدای مراسم تا انتها به مدیریت پرسنل می پردازد. سرپرست باید با کت و شلوار در مراسم حضور یابد و رابطی بین صاحبان عزا و پرسنل تشریفات باشد.

22 - به محض حضور میهمان و نشستن روی صندلی , پرسنل باید صبر نمایند تا وی از صندلی خود برخاسته و پس از اینکه به بازماندگان تسلیت گفت , پذیرایی از او را آغاز نمایند. ابتدا قرآن به میهمانان تقدیم می شود و پس از آن خرما , حلوا , شیرینی پذیرایی می شود.

23 - یکی دیگر از وظایف شارژر این است که باید بنرهای اهدایی میهمانان را با نهایت دقت به دیوار نصب نماید و یا تراکت های موجود را با نهایت احترام و نظم در آلبوم های مخصوص قرار دهد.

24 - در حین برگزاری مراسم نام افرادی که به اهدای تاج گل ، سبد گل و تراکت یا بنر نموده اند به مداح مراسم اعلام می شود تا از آنها تقدیر و تشکر به عمل آید.

25 - به محض اینکه فرد از جای خود برخاست و قصد ترک مسجد را کرد , شارژر وارد عمل شده و پیش دست وی را با یک پیش دست تمیز که حاوی میوه و دستمال و چاقو می باشد عوض می نماید تا مهمان بعدی در آن مکان نشسته و به پذیرایی از خود بپردازد.

26 - پانزده دقیقه مانده به پایان مراسم مجددا از میهمانان با چای و خرما و حلوا پذیرایی انجام می شود.

27 - پس از اتمام زمان مراسم کلیه مهمانان به تسلیت مجدد به صاحبان عزا پرداخته و صاحبان مراسم با خوش آمدگویی آنان را بدرقه می نمایند. ضمن اینکه دو نفر از پرسنل با ایستادن در ورودی مسجد با حلوا و خرما از آنان پذیرایی می کنند.

28 - پرسنل باید به جمع آوری کلیه لوازم مانند بنرها و تاج گل ها و  همچنین اقلام پذیرایی باقیمانده در قسمت بانوان و آقایان بپردازند و سپس آن را در وانت قرار داده و به محل مورد نظر صاحبان مجلس ارسال نمایند ضمن اینکه دو نفر از پرسنل جهت تخلیه لوازم , وانت را همراهی می نمایند.

29 - تمام ظروف جمع آوری شده و  جهت شستشو تحویل مسئول آبدارخانه می شود.

30 - در پایان پرسنل محل برگزاری مراسم را تحویل مدیر مسجد داده و محل را ترک می نمایند.

تشریفات بهشت مشهد با رعایت تمام ریزه کاری های مربوط به برگزاری مراسم ختم در شهر مشهد توانسته خدمات خود را به صورت کامل و حرفه ای به مردم عزیز این شهر ارائه نماید. شما نیز اگر می خواهید مجالس عزیزانتان در نهایت شکوه و بالاترین دقت و نظم اجرا شود با ما تماس بگیرید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی