تشریفات مجالس ترحیم مشهد
برگزاری مراسم ترحیم و ختم عزیزانتان را به گروه تشریفات بهشت مشهد بسپارید. تماس : 38331044 و 09155156802
تشریفات یعنی چه ؟
یعنی انجام و رعایت یک سری اصول و قواعد از پیش تعیین شده در هنگام مواجهه با مهمان. این اصول شامل مواردی چون نوع پوشش مهمانداران , اصلاح سر و صورت , بهداشت فردی , طرز ایستادن و راه رفتن در مراسم , نحوه پذیرایی از مهمان و در نهایت احترام به مهمانان می باشد.
تشریفات در مجالس ترحیم می تواند شامل موارد زیر باشد :
1 - فردی که عزیزی را از دست داده جهت گرفتن مشاوره و عقد قرارداد به محل دفتر شما آمده و از همین جاست که تشریفات آغاز می گردد. می توان با حسن خلق و ابراز همدردی باعث ایجاد حسی خوب در وی شوید و سپس به پذیرایی از وی پرداخته و در نهایت طبق سلیقه و علاقه های مشتری قراردادش را تنظیم نمایید.
2 - پس از عقد قرارداد تمام ملزومات ، جهت برگزاری مراسم ختم متوفی توسط مسئول خرید شرکت , خریداری شده و به محل برگزاری مراسم ارسال می گردد.
3 - خدمه و پرسنل پذیرایی از روز قبل شروع مراسم توسط سرپرست هماهنگ شده اند . این پرسنل باید یک ساعت پیش از آغاز مجلس یا مراسم در مسجد حاضر شده و اولین کاری که انجام می دهند این است که لباس فرم خود را بر تن نمایند.
4 - میز و صندلی های مسجد باید با نظم و در ردیف خود چیده شده و اگر گرد وخاک روی آنها وجود دارد نظافت آنها صورت پذیرد. باید دقت شود که تمام صندلی ها در کنار هم و بدون فاصله از یکدیگر قرار بگیرند.
5 - خادم مسجد نیز در نظافت مسجد وظایف خود را انجام می دهد به عنوان مثال نظافت فرش ها و یا شستشوی ظروف و یا استکان ها...
6 - روی هر میز یک عدد قندان قرار داده شود باید دقت شود قندان ها تمیز بوده و مکان چیدن آنها روی میزهای مختلف یکسان باشد. تمام قندان ها باید به یک میزان پر شوند و سرخالی نباشند.
7 - مهمانداران و پرسنل تشریفات باید ملزومات مراسم ختم را بین دو قسمت آقایان و بانوان تقسیم نمایند. این ملزومات می تواند شامل اقلام پذیرایی چون حلوا , خرما , شیرینی , آب معدنی ، چای ، قند ، لیوان یکبار مصرف و لوازم میز ترحیم باشد.
8 - میوه ها باید در آبدارخانه مسجد شستشو و پالش شوند البته میوه هایی مانند موز ، پرتقال و نارنگی احتیاجی به شستن ندارد و باید با دستمال نم دار تمیز گردد.
9 - روی هر میز دو عدد پیش دستی و چاقو قرار داده می شود ضمن اینکه پرسنل باید از تمیز بودن این موارد اطمینان کامل حاصل نمایند.
10 - در هر ظرف یک عدد دستمال کاغذی و روی آن میوه ها جای داده می شود. تمام ظروف با نظم و کاملا شبیه به هم روی میزها چیده شده , موقیعیت قرارگیری میوه ها در ظروف باید یکسان باشد مثلا اگر موز سمت راست ظرف قرار بگیرد در کلیه ظروف باید به همین شکل عمل گردد.
11 - اگر در میوه های انتخاب شده صاحبان مراسم , خیار وجود داشته باشد باید روی میزها از نمکدان استفاده گردد یعنی روی هر میز یک عدد نمکدان جای داده شود.
12 - یک نفر از پرسنل باید به چیدمان میز ترحیم یپردازد و حلوا , خرما و شیرینی ترحیم را روی این میز قرار دهد و با انجام گل آرایی و شمع آرایی به زیباتر شدن این میز کمک نماید. البته این میز بیشتر در قسمت بانوان طراحی و اجرا می شود.
13 - وقتی صاحبان مراسم در مسجد حاضر شدند سرپرست تشریفات باید خودش را به آنها معرفی کرده و ضمن عرض تسلیت , توضیحی مختصر از اعمال انجام شده برای آنها ارائه نماید تا کمی از دغدغه آنها کاسته شود.
14 - پس از سرپرست , نوبت به مداح مراسم ترحیم می رسد ، وی باید از صاحبان عزا به اخذ بیوگرافی متوفی و بازماندگانش بپردازد و اگر نکته یا مطلب خاصی که نیاز است از زبان بازماندگان اعلام شود را در مراسم بازگو نماید.
15 - معمولا دقایقی پیش از مراسم ، اقوام و دوستان , تاج گل و سبد گل به مسجد ارسال می نمایند که پرسنل باید با نهایت احترام و رعایت سلیقه و نظم به چیدمان آنها در ورودی های مسجد بپردازد و از سبد گل ها در تزیین میز ختم استفاده نماید.
16 - در هر مجلس ترحیم اقلام پذیرایی مختلفی وجود دارد که هر پرسنل مسئول تعارف یکی از آنها به میهمانان حاضر می باشد معمولا چهار نفر باید در کنار میز و به صورت منظم بایستند که یک نفر مسئول تقدیم قرآن و یک نفر تعارف خرما و به همین ترتیب حلوا و شیرینی هستند.
17 - دو نفر از پرسنل باید در محل آبدارخانه مستقر شوند که یکی وظیفه تعارف چای و دیگری مسئولیت شارژ را بر عهده دارد.
18 - مسئولیت های شارژر این است که ظروف استفاده شده را با ظروف تمیز یا استکان های خالی روی میزها را جمع آوری و جهت شستشو تحویل آبدارخانه بدهد.
19 - پرسنل باید در بازه های زمانی مشخص کاملا با رعایت احترام از صاحبان مراسم نیز پذیرایی نمایند.
20 - کلیه پرسنل باید با رعایت طرز صحیح ایستادن خود , نحوه پذیرایی از میهمان و خوش رویی و تمرکز کافی به بهتر برگزارشدن مراسم کمک نمایند.
21 - سرپرست تشریفات از ابتدای مراسم تا انتها به مدیریت پرسنل می پردازد. سرپرست باید با کت و شلوار در مراسم حضور یابد و رابطی بین صاحبان عزا و پرسنل تشریفات باشد.
22 - به محض حضور میهمان و نشستن روی صندلی , پرسنل باید صبر نمایند تا وی از صندلی خود برخاسته و پس از اینکه به بازماندگان تسلیت گفت , پذیرایی از او را آغاز نمایند. ابتدا قرآن به میهمانان تقدیم می شود و پس از آن خرما , حلوا , شیرینی پذیرایی می شود.
23 - یکی دیگر از وظایف شارژر این است که باید بنرهای اهدایی میهمانان را با نهایت دقت به دیوار نصب نماید و یا تراکت های موجود را با نهایت احترام و نظم در آلبوم های مخصوص قرار دهد.
24 - در حین برگزاری مراسم نام افرادی که به اهدای تاج گل ، سبد گل و تراکت یا بنر نموده اند به مداح مراسم اعلام می شود تا از آنها تقدیر و تشکر به عمل آید.
25 - به محض اینکه فرد از جای خود برخاست و قصد ترک مسجد را کرد , شارژر وارد عمل شده و پیش دست وی را با یک پیش دست تمیز که حاوی میوه و دستمال و چاقو می باشد عوض می نماید تا مهمان بعدی در آن مکان نشسته و به پذیرایی از خود بپردازد.
26 - پانزده دقیقه مانده به پایان مراسم مجددا از میهمانان با چای و خرما و حلوا پذیرایی انجام می شود.
27 - پس از اتمام زمان مراسم کلیه مهمانان به تسلیت مجدد به صاحبان عزا پرداخته و صاحبان مراسم با خوش آمدگویی آنان را بدرقه می نمایند. ضمن اینکه دو نفر از پرسنل با ایستادن در ورودی مسجد با حلوا و خرما از آنان پذیرایی می کنند.
28 - پرسنل باید به جمع آوری کلیه لوازم مانند بنرها و تاج گل ها و همچنین اقلام پذیرایی باقیمانده در قسمت بانوان و آقایان بپردازند و سپس آن را در وانت قرار داده و به محل مورد نظر صاحبان مجلس ارسال نمایند ضمن اینکه دو نفر از پرسنل جهت تخلیه لوازم , وانت را همراهی می نمایند.
29 - تمام ظروف جمع آوری شده و جهت شستشو تحویل مسئول آبدارخانه می شود.
30 - در پایان پرسنل محل برگزاری مراسم را تحویل مدیر مسجد داده و محل را ترک می نمایند.
تشریفات بهشت مشهد با رعایت تمام ریزه کاری های مربوط به برگزاری مراسم ختم در شهر مشهد توانسته خدمات خود را به صورت کامل و حرفه ای به مردم عزیز این شهر ارائه نماید. شما نیز اگر می خواهید مجالس عزیزانتان در نهایت شکوه و بالاترین دقت و نظم اجرا شود با ما تماس بگیرید.